torsdag 17. januar 2013

Sopp saus

En god soppsaus slår aldri feil, hvertfall ikke til rødt kjøtt, og det fine med sopp er at det smaker godt og inneholder lite av alt, og da spesielt kalorier og karbohydrater, som jeg har inntrykk av at de fleste teller.

Ingredienser:
Hvit sjampinjong
Skogssjampinjong
Og en sopp jeg ikke husker navnet på, men som er stor og brun. (Dette virket seriøst...)
Purreløk
1 boks creme fraiche
Smør
Ca 1 liter kjøttkraft, enten laget med buljongterning eller kraft laget på kjøtt. (Jeg bruker gjerne begge deler da jeg ikke får nok kokekraft fra kjøttet når jeg steker det, koker jeg kjøttet får jeg selvfølgelig mer enn nok kraft).

Stek sopp og purreløk i smør til løken er gyllen, tilsett creme fraiche og la dette koke en liten stund. Tillsett så kjøttkraft til du har fått den tykkelsen du ønsker på sausen.
(Bildet avbilder en halvferdig saus, som også kan brukes som soppstuing).


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar